post

Miért legális doppingszer a céklalé?

Szuperfood. Savanyúság. Zöldséglé. Rengeteg formában fogyasztható a cékla. Életünk során már biztos legalább az egyiket kóstoltuk. Fogadjunk, akkor még te sem sejtetted, hogy ez a hétköznapi gyökérzöldség milyen elképesztő élettani hatásokkal rendelkezik. A célka, és a belőle készült céklalé nem csak kiemelkedően magas vastartalma miatt kellene, hogy étkezőseink szerves része legyen. Ez csak egy a sok nagyszerű tulajdonsága közül. Tudom, furcsa, hogy nem valami távoli vidékről szalajtott csodagyümölcsről vagy magról van szó, hanem a mezei cékláról, amely bárhol megterem, de higgyétek el, vétek alábecsülni. És az íze sem olyan szörnyű, mint azt sokan gondolják. Egy 2017-es tanulmányban sikerült kimutatni, hogy a céklalé fogyasztása növeli az emberi szervezet fizikai teljesítőképességét. Hogyan? A céklalé megnöveli a test oxigén-felhasználó képességét, aminek köszönhetően izmaink több energiát tudnak termelni. Ez a benne található nitrátoknak tudható be. Emellett rendszeres fogyasztásával az állóképesség is gyorsabban fejleszthető. Mindezt laboratóriumi körülmények között, terheléses tesztek bevetésével sikerült dokumentálni. Bár a nitrátok körül sok kérdés, tévhit és elgondolás leng, ebben az esetben a jótékony hatásuk vitathatatlan.

Mit tud még a céklalé?

A céklalé nem csak az edzéseknél lehet jó barátunk, hanem vérszegénység, memóriaproblémák esetén is, és akkor is, ha éppen méregteleníteni szeretnénk. Jellegzetes, édeskés íze elsőre talán nem nyeri el mindenki tetszését. A zöldséglevet viszont kedvünkre ízesíthetjük. Akár más zöldségekkel vagy gyümölcsökkel is megspékelhetjük. A méregtelenítő hatását egy úgynevezett pektin poliszacharidnak köszönheti, amely szakértők szerint hatékonyan képes megtisztítani az emésztőrendszert. A cékla rostjai nem csak a vastagbél működését és az emésztést segítik, hanem támogatja a szervezet általános méregtelenítő mechanizmusait is. A friss céklából készített zöldséglé az egyik legkiválóbb májtisztító. Számtalan vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, például A-, B- és C- vitamint, betanint, melonsavat, fitoszterolt, szaponint, fehérjét, rostokat, kalciumot, foszfort, káliumot, magnéziumot, vasat, rezet, ként, jódot, bórt, lítiumot és stronciumot. Magas B-vitamin tartalma miatt kismamák számára különösen ajánlott a fogyasztása, a B-vitamin ugyanis elengedhetetlen a baba szöveteinek optimális növekedéséhez. A céklában találgató cukrot a szervezetünk könnyen és gyorsan tudja hasznosítani, ezért elsőosztályú energiaforrás a nap bármely szakaszában.

Céklalé, mint arctonik?

Semmi nem tiltja, de annál többen esküsznek arra, hogy a céklalé segített nekik a bőrproblémák leküzdésében. Indiában például korpásodásra is alkalmazzák. Gyulladáscsökkentő hatásának hála megelőzhető vele a pattanások kialakulása. Tisztítja a vért, ezáltal a bőrt is a méreganyagoktól, így a bőr hidratálttá és rugalmassá válik tőle. Segít eltávolítani az elhalt hámsejteket, elősegíti az újak növekedését, ezért pigmentfoltok halványítása esetén is sikeresen használható. Magas antioxidáns tartalmának köszönhetően a káros szabadgyökök lekötésével megvédi a bőrt az öregedéstől, és segít megelőzni a ráncok kialakulását. A céklában található likopin segít megőrizni a bőr rugalmasságát is. Mindehhez nincs más dolgunk, mint a zöldség levébe áztatott vattapamaccsal áttörölgetni a problémás területeket. Azért legyünk óvatosak, hiszen a céklának igen magas a pigmenttartalma. Mindenképp hígítsuk fel és először teszteljük olyan helyen, ahol, ha el is színezi a bőrünket, az nem lesz zavaró. Néhány nap alatt kikopik a bőrből, de azért mégsem szeretnénk az arcunkon bordó foltokkal mászkálni.

Indiában már évszázadok óta használják hajra. Bánjunk azonban itt is óvatosan vele, hiszen színez. A céklalé serkenti a fejbőrben a vérkeringést, így hozzájárul az egészséges hajnövekedéshez. Hámlasztó hatása itt is érvényesül, s így képes megszüntetni a fejbőr szárazságot és viszketés. Hidratál és a benne található karotinoidok javítanak a haj állapotán, sűrűségén és fényességén. Ezen kívül a benne lévő szilícium egészségesebbé és fényesebbé teszi a hajat.

A jóból is megárt a sok – lehet-e ártalma a célkalé?

Ahogy a legtöbb gyümölcsből és zöldségből, úgy a céklaléből is mértékkel kell fogyasztani. Koncentrált tápanyagtartalma miatt egyébként sincs szükségünk arra, hogy minden nap elénk kerüljön egy pohárra. Heti két-három a pohárral már sokat teszünk magunkért. Túlfogyasztás, vagy savas gyomor esetén előfordulhat, hogy vöröses színűre színezi a vizeletünket és más távozó anyagokat. Ez nagyon ijesztőnek tűnhet, de többnyire ártalmatlan. Ha mégis kételkednénk, látogassuk meg háziorvosunkat, aki a segítségünkre lehet. A túl sok céklalé ivás vagy cékla fogyasztás hasmenést is okozhat. Mint a szilva. Pedig azt is sokan szeretjük. Ha úgy döntünk, hogy holnaptól rendszeresen inni fogjuk, akkor tartsuk magunkat a fokozatossághoz, és ne igyunk meg belőle hirtelen sokat.